oleh Endang Setyowatty

ABSTRACT

This study is aimed to produce a valid and practical powerpoint medium for learning civic education. The subject of the research of els the students of XI grade of SMKN 3 Palembang. The powerpoint was developed in four phases : The need assesment, the design, the evaluation, and the revision. In order to know whether this medium is valid, practical, and potentially effective, media researcher did an expert review, one-to-one evaluation, small group evaluation, and field test by observing  the level of students’ motivation, response, an achievement. The result of the research shows that the third prototype of powerpoint medium is the valid, can be used effectives for teaching and learning process. It isindicated by student level motivation and learning achievement as follows: 63.33% students showed very high motivation, 96.67% students showed good response, and positive attitude, 53.33% students showed very good learning achievement. Thus, it can be concluded that powerpoint medium which the researcher developed using Macromedia Flash software is potentially effective to use in teaching and learning civic science.

Key words : Developing, Powerpoint medium, Civic Education.

ABSTRAK


Penelitian ini bertujuan menghasilkan media powerpoint yang valid dan praktis untuk pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Subjek penelitian ini adalah para siswa kelas XI SMK Negeri 3 Palembang. Media ini dikembangkan melalui empat tahapan, yaitu analisis kebutuhan, pendisainan, evaluasi, dan revisi. Untuk melihat apakah media ini valid, praktis, dan potensial efektif, peneliti melakukan uji pakar, evaluasi one-to-one, evaluasi kelompok kecil, dan uji lapangan dengan melihat tingkat motivasi, tanggapan, dan hasil belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan prototipe media powerpoint yang ketiga merupakan disain yang valid, dan praktis ketika digunakan pada saat pembelajaran dengan 63,33% siswa memiliki motivasi yang sangat tinggi, 96,67% siswa menunjukkan tanggapan yang baik, siswa menunjukkan sikap yang positif, 53,33% siswa memiliki hasil belajar yang baik sekali, sehingga dapat disimpulkan bahwa media powerpoint yang peneliti kembangkan dengan software Macromedia Flash potensial efektif digunakan pada saat pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan.

Kata kunci : Pengembangan, Media Powerpoint, Pendidikan Kewarganegaraan.

Iklan