oleh Zubaidah Amir

ABSTRACT

The aim of this research is to develop a module of geometry, which are valid, practical and effective for the students at Program Mathematics Education of Faculty Theacher’s Training and Education UIN Suska Riau. The research methode is based on the Development Research approach. It is IDI’s model (Instructional Development Institute). The research consists of three steps. They are Front-End Analysis, Prototype and Assessment.

The activities of Front-End Analysis are to analyze mathematics curriculum especially for geometry based materials of UKDM, to analyze the mathematics text books, to review literature about module approach, to interview the mathematics lectures of Program Mathematics Education, and to analyze the students’ characteristics. The Front-End Analysis result is prototype module of Geometry which will be consulted to experts. The prototype is developed based on the consultation. Then, the prototype validation is done by 5 (five) experts. They are 3 (three) of construct medium and Tecnology of Eduacation at UNP and 2 (two) expert of mathematics eduacation at Program Mathematics Education of Faculty Theacher’s Training and Education UIN Suska Riau.

The practical activity is to try out the prototype at the students’ 6 (six) grade semester of Program Mathematics Education of Faculty Theacher’s Training and Education UIN Suska Riau. The activity is observed by two (2) observers. The assessment of effective activity is done at the same time with the practical activity. The assessment is based on the students’ learning activity, studying motivation and students’s achievment (UKDM). The result of the research show that; 1) Module of Mathematics Geometry learning materials which have been designed are valid (include content and construct validity) based on the point of view of experts, 2) the use of learning materials have been practical based on the point of view of observers, students and lecture, and 3)  the learning materials have been effective which is indicated by the high students’s learning activities and the high studying motivation and students’s achievment (UKDM)

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini mengembangkan modul geometri yang valid, praktikal dan efektif untuk mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Suska Riau. Metode penelitian ini menggunakan Pendekatan Penelitian Pengembangan (Development Research) yaitu model pengembangan IDI (Instructional Development Institute). Penelitian ini terdiri dari tiga tahap yaitu: tahap analisis muka-belakang (front-end analysis), tahap prototype dan tahap penilaian (assessment).

Kegiatan pada tahap analisis muka belakang yang dilaksanakan meliputi menganalisis materi yang diuji dalam UKDM, analisis buku-buku teks matematika khususnya geometri, merivieu literatur tentang pembelajaran modul, interviu dengan teman sejawat dalam hal ini dosen pengampu mata kuliah, serta mempelajari karakteristik mahasiswa. Berdasarkan hasil analisis muka belakang telah diperoleh prototipe modul geometri yang kemudian dikonsultasikan kepada pakar. Prototipe ini selanjutnya divalidasi oleh 5 (lima) orang pakar yang terdiri dari 3 (tiga) orang pakar konstruk/rancangan dari Universitas Negeri Padang, 2 (dua) orang pakar kontent/isi dari UIN Suska Riau.

enKegiatan tahap praktikalitas diujicobakan pada mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika UIN Suska Riau semester 6 (enam) dan diamati oleh 2 (dua) dosen pengamat. Kegiatan pengamatan efektifitas dilakukan sejalan dengan tahap praktikalitas. Efektifitas yang diamati adalah tentang aktivitas mahasiswa, motivasi, dan hasil belajar mahasiswa (UKDM). Hasil penelitian menunjukkan bahwa; 1) modul geometri yang dirancang sudah valid (meliputi validitas isi dan konstruk) dari sudut pandang pakar media dan teknologi pendidikan, serta pakar matematika; 2) penggunaan modul geometri dalam proses pembelajaran tidak mengalami hambatan yang berarti, dalam arti praktis penggunaannya menurut penilaian observer dan mahasiswa serta dosen, dan 3) modul geometri sudah efektif yang ditunjukkan dari aktivitas belajar, motivasi, dan hasil belajar mahasiswa (UKDM) yang tinggi setelah mengikuti pembelajaran.